Campania nationala „Prea rebel sa fii condus!”


OLYMPUS DIGITAL CAMERAAgentia Nationala Antidrog, prin structurile sale teritoriale – Centrele de Prevenire, Evaluare si Consiliere Antidrog a implementat campania nationla de prevenire a consumului de droguri “Prea rebel sa fii condus!”, care a debutat in aprilie 2012 si a fost finalizata pe 24 iulie 2013.

Acest demers a fost fundamentat de noile evolutii evidentiate de studiile de prevalenta si de tendintele in evolutia indicatorilor epidemiologici cheie care au determinat modificari in abordarea fenomenului de catre Agentia Nationala Antidorg, in calitatea sa coorodnator national in domeniul de referinta. Noile substante cu proprietati psihoactive, cum au fost denumite generic la nivelul Uniunii Europene, produsele comercializate o perioada de timp prin intermediul asa-ziselor „magazine de vise”, au devenit o realitate concreta si, in mod justificat, ingrijoratoare fata de evolutia tinerei generatii din Romania, din perspectiva implicatiilor considerabile in plan social si in domeniul sanatatii. Perioada de timp de la obtinerea primelor date care indicau distributia de catre cetateni a unor produse ce contineau substante psihoactive, neplasate sub control national in mediul virtual, pana la distributia directa prin magazine de tip “weed shop”, „smart shop”, “spice shop”, “magazine de vise” a fost relativ scurta, iar rata inovatiei in domeniul obtinerii unor substante noi depasea viteza de interventie a autoritatilor. Denumirile produselor, modalitatea de ambalare, aspectul atragator, mesajele inscriptionate pe ambalaje induceau iluzia inofensivitatii si promisiunea unei stari de bine, dar analizele efectuate de unitati specializate de analiza droguri au confirmat prezenta unor substante din categoria cannabinoizilor sintetici si a celor tip amfetamina, cu potential adictiv puternic si efecte ireversibile pe termen lung. Ca raspuns direct la aceste tendinte, pe langa interventiile legislative, in anul 2012 Agentia Nationala Antidrog implementeaza la nivel national campania de prevenire “Prea rebel sa fii condus”, avand ca scop constientizarea, in principal a populatiei la risc, cu varsta cuprinsa intre 15 – 24 ani si, in subsidiar, a populatiei generale, in legatura cu riscurile la care se poate expune un consumator de droguri, precum si informarea si sensibilizarea populatiei cu privire la serviciile comunitare de asistenta integrata pe care le poate accesa. In urma pretestarii pe un esantion reprezentativ pentru grupul tinta, a fost evidentiata necesitatea accentuarii elementelor de identitate ale campaniei, prin folosirea titlului ca mesaj principal. Mesajele secventiale au fost obtinute in urma unui concurs de sloganuri si au fost folosite in cadrul activitatilor campaniei.

Campania a avut un caracter unitar, in sensul in care au fost desfasurate sincron o serie de activitati in toate regiunile tarii. A debutat printr-o dezbatere publica cu reprezentantii Consiliilor Judetene ale Elevilor la sediile prefecturilor judetene, trimestrial au fost organizate dezbateri publice cu tematica antidrog (cate o dezbatere in fiecare judet), avand rol de promovare a serviciilor oferite de Agentia Nationala Antidrog la nivel national si de intarire a cooperarii institutionale cu tema „Consumul de droguri nu este o infractiune fara victime”, implementarea in centrele regionale antidrog a unor activitati tip “Safe nights” in perioada vacantelor scolare cu tema: „Nopti sigure pentru o distractie pura!”, realizarea unui concurs national de orientare urbana, adresat elevilor din invatamantul liceal, avand ca mesaj: „Fara droguri, poti gasi mai repede drumul!”, realizarea unui concurs national de grafitti cu mesaj antidrog, adresat elevilor din invatamantul liceal, cu mesajul: „Coloreaza-ti viata fara droguri!” si ultima activitate care a incheiat campania nationala, „Momenetul de reculegere pentru victimele consumului de droguri! s-a referit la constientizarea riscurilor consumului de droguri si promovarea serviciilor din sistemul national de asistenta, si a avut ca tema “Victimele consumului de droguri nu mai au prioritati, doar lumanari aprinse. Tu ce prioritati ai?”

Materialele folosite in campanie au fost: spot audio-video, difuzat la posturile locale de televiziune, filmul documentar privind fenomenul consumului de droguri in Romania denumit <Drogurile – viata pe contrasens!>, afise, pliante, adresate mai multor categorii de beneficiairi (parinti, profesori, elevi), materile promotionale. Pe 24 iulie a fost realizata in toata tara activitatea de finalizare a campaniei, cu tema sensibila, avand scopul de a invita tinerii sa reflecte mai mult la consecinta ultima si irecuperabila la care se poate expune consumatorul – urgenta fatala cauzata de abuzul de droguri. intre o doza <sigura> si una letala pragul este foarte mic, influentat fiind de o multitudine de variabile, greu de analizat. Conform sintezei elaborate de Agentia Nationala Antidog, privind situatia drogurilor in Romania, in anul 2012, in cazuistica urgentelor medicale generate de consumul de droguri ilicite se mentine o problema semnificativa cauzata de consumul de <etnobotanice>. Datele mentionate fac referinta la 133 cazuri de tentativa de suicid si 10 sinucideri corelate cu consumul de droguri, 26 decese direct asociate cu consumul de droguri, toate din Bucuresti si 16 cazuri indirect asociate consumului de droguri. Activitatea desfasurata de CPECA Braila a avut loc pe Platoul Administrativ si Esplanada Dunarii si a reunit atat tineri voluntari ai centrului antidrog cat si pe cei de la Asociatia Pro Democratia, Club Voltin, Tinklub, voluntari straini veniti in Romania prin Serviciul European de Voluntariat.

Participantii au purtat tricouri si sepci cu semnele distinctive ale campaniei, au realizat un poster artistic cu sloganul activitatii: <Victimele consumului de droguri nu mai au prioritati, doar lumanari aprinse. Tu ce prioritati ai?> in fata caruia au aprins lampioanle. Au fost diseminate brosuri, fly-ere, baloane inscriptionate celor prezenti la locul desfasurarii. Un moment inedit si sensibil totodata l-a constituit plasarea pe Dunare a lampioanelor biodegradabile aprinse, in memoria victimelor ucise de droguri. Destine care puteau fi stralucitoare au sfarsit in ghearele neputintei si ale mortii. Fenomenul de consum, in lipsa unei indicatii farmaceutice, este unul dintre cele mai putin intelese comportamente umane. Inca nu este pe deplin elucidat ce anume determina fiinta umana sa consume cu riscul de a muri. Placerea exclusiv fizica? Sfidarea societatii ale carei norme sunt incalcate? Fuga de sine? Fiecare participant a avut un moment oportun de reflectie pe acesta tema. Consideram ca si acest sincron care a marcat finalizarea campaniei va produce efectele educative asteptate in randul populatiei la risc si va contribui la luarea unor decizii corecte, in acord cu un stil de viata sanatos, departe de iluzia drogurilor”, a declarat Olga Condrat, coordonator CPECA Braila.

Posted on 25/07/2013, in Eveniment, Realitatea zilnica, Sanatate and tagged , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: