Noi proiecte de acte normative in sectorul financiar


Directia Finante Publice Braila

Directia Finante Publice Braila

* Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat Proiectul de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare * Un alt proiect de act normativ face referire la procedura de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata *

Prin modificarile aduse art. 153 alin. (9) din Codul fiscal prin Ordonanta Guvernului nr. 16/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, au fost definite categoriile de persoane ale caror fapte inscrise in cazierul fiscal atrag anularea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor comerciale. Astfel, anularea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor reglementate de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se dispune daca asociatii majoritari sau, dupa caz, asociatul unic au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Anterior acestei modificari, organele fiscale anulau inregistrarea in scopuri de TVA a societatii comerciale, indiferent de procentajul pe care il detineau, in capitalul social al societatii, asociatii care aveau fapte inscrise in cazierul fiscal. De asemenea, au fost introduse noi dispozitii prin art. 153 alin. (93) si (94) din Codul fiscal, referitoare la indreptarea erorilor privind inregistrarea in scopuri de TVA sau anularea, din oficiu, a inregistrarii in scopuri de TVA.

Totodata, avand in vedere si masurile organizatorice adoptate recent pentru organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care s-au adus modificari denumirii organelor fiscale teritoriale si structurii organelor de conducere ale acestora, prin proiectul de procedura s-au modificat si denumirile structurilor de conducere ale organelor fiscale implicate in aplicarea acestei proceduri.

Intrucat procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, este necesara inlocuirea acesteia cu o noua procedura adaptata la noile prevederi legale.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat un alt proiect de act normativ, si anume Proiect de ordin pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 153 alin. (91) lit. b) – d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Prin modificarile aduse art. 153 alin. (91) din Codul fiscal, prin Ordonanta Guvernului nr. 16/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, au fost schimbate conditiile in care persoanele impozabile, carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA, pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA. Astfel, societatile comerciale carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA din cauza faptelor inscrise in cazierul fiscal al asociatilor (art. 153 alin. (9) lit. c) din Codul fiscal), pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA, chiar daca nu a incetat situatia care a condus la anulare, daca asociatii respectivi nu sunt majoritari la momentul solicitarii reinregistrarii (art. 153 alin. (91) lit. b) din Codul fiscal). De asemenea, persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA din cauza nedepunerii niciunui decont de TVA pentru 6 luni/2 trimestre calendaristice consecutive (art. 153 alin. (9) lit. d) din Codul fiscal), pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA oricand, fara a mai exista termenul minim pentru depunerea cererii de 3 luni de la data anularii (art. 153 alin. (91) lit. c) din Codul fiscal). Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA intrucat nu au evidentiat, in deconturile de TVA depuse pentru 6 luni/2 trimestre calendaristice consecutive, achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare (art. 153 alin. (9) lit. e) din Codul fiscal), pot solicita inregistrarea in scopuri de TVA oricand fara a mai exista termenul maxim pentru depunerea cererii de 180 de zile de la data anularii (art.153 alin.(91) lit.d) din Codul fiscal). Totodata, a fost eliminata conditia impusa persoanei impozabile de a declara ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA. In plus, avand in vedere si masurile organizatorice adoptate recent pentru organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care s-au adus modificari denumirii organelor fiscale teritoriale si structurii organelor de conducere ale acestora, este necesara modificarea denumirilor structurilor de conducere ale organelor fiscale implicate in aplicarea procedurii de reinregistrare in scopuri de TVA. Intrucat procedura de reinregistrare in scopuri de TVA este aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1436/2012 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (91) lit. b) – d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare, este necesara inlocuirea acesteia cu o noua procedura adaptata la noile prevederi legale”, se mentioneaza in comunicatul emis de ANAF.

Proiectele de acte normative, initiate de ANAF, sunt facute publice pe site-ul institutiei la adresa http://www.anaf.ro, domeniul Legislatie / Transparenta decizionala. De asemenea, acestea pot fi consultate la Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media din cadrul ANAF, cu sediul in str. Apolodor nr.17, sector 5, Bucuresti. Eventualele sugestii, propuneri sau opinii referitoare la acest proiect de act normativ pot fi transmise in scris la Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media – cu mentiunea “Conf.Legii nr.52/2003”, la urmatoarele adrese:

• Prin scrisori la adresa postala: Agentia Nationala de Administrare Fiscala, str.Apolodor nr.17, sector 5 Bucuresti 050741 – la Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass-Media;

• Electronic la adresa de mail: relatiipublice.anaf@mfinante.ro

• Prin fax la numarul: 021-319.98.57.

Posted on 25/10/2013, in Administratie, Economie, Realitatea zilnica and tagged , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: