Pregatiri pentru Concursul International de Canto “Hariclea Darclee”


afis concurs h. darclee* Doar o saptamana ne mai desparte pana la desfasurarea unei noi editii a Concursului International de Canto “Hariclea Darclee”, in perioada 28 iulie – 3 august 2014, orasul natal al marei soprane imbracandu-se in straie de sarbatoare, omagiind cei 75 de ani de la trecerea in eternitate a legendarei Hariclea Darclee (n. 10 iunie 1860, la Braila – d. 12 ianuarie 1939, la Bucuresti) *

In perioada 28 iulie – 3 august 2014, la Teatrul dramatic “Maria Filotti” din Braila se va desfasura cea de a 19-a editie a Concursului International de Canto “Hariclea Darclee”, omagiindu-se 75 de ani de la trecerea in eternitate a legendarei soprane Hariclea Darclee.

Nu va lipsi nici binecunoscuta conferinta sustinuta de Stephan Poen, medic foniatru si doctic in muzicologie, din data de 2 august, ora 18.00, in care se vor face o serie de referiri la aniversarea celor 300 de ani de la nasterea compozitorului german Christoph Willibald Ritter von Gluck (n.r. – n. 2 iulie 1714 la Erasbach langa Berching – Germania – d. 15 noiembrie 1787 la Viena), unul dintre compozitorii importanti de opera din cea de-a doua jumatate a secolului al XVIII-lea, primul reformator al perioadei muzicale clasice, cunoscut in special pentru opera Orfeu si Euridice, considerat parintele perioadei muzicale clasice si rococo – cel putin in domeniul operei, fiind profesorul de muzica al Mariei Antoaneta, regina Frantei. Neuitat nu va fi nici Niccolò Jommelli, compozitor de origine napolitana, nascut in 1714, in Aversa, si care a murit la Napoli, in 1774. Impreuna cu alti compozitori in principal in Sfantul Imperiu Roman si Franta, a facut importante schimbari la opera. Se vor comemora 150 de ani de la trecerea in nefiinta a lui Giacomo Meyerbeer, compozitor de opera din Germania, de origine evreu, unul dintre compozitorii cu cel mai de succes din secolul al XIX-lea.

Dupa aceasta conferinta va urma un recital sustinut de tinerii artisti. Duminica, 3 august, cu incepere de la ora 17.00, va avea loc Concertul Master Class.

IrisSub semnul atat de glorios, de inspirator si de uman al nemuritoarei Darclée, pentru care Puccini a compus “Tosca”, Mascagni – “Iris” si Catalani – “La Wally”, tinerii artisti lirici din intreaga lume sunt asteptati la Braila, invitati la marea sarbatoare a muzicii si a cantului, din care fiecare va iesi, intr-un anume fel, invingator.

Readucem in amintirea iubitorilor muzicii lirice ca la 135 de ani de la nasterea Haricleei Darclée, in anul 1995 orasul sau natal, Braila, i-a adus celebrei artiste un omagiu fara precedent, organizand Primul Concurs National de Canto ce-i poarta numele , prezidat de soprana Mariana Nicolesco si asezat sub Inaltul Patronaj al Presedintelui Romaniei. Triumful acelei manifestari i-a determinat pe organizatori sa deschida si tinerilor din alte tari portile competitiei. Astfel, in 1997, in splendidul Teatru “Maria Filotti”, in care viitoarea mare artista debuta in 1881, la numai 21 de ani, avea loc Primul Concurs International de Canto “Hariclea Darclée”, reunind 167 de concurenti din 25 de tari.

Urbea noastra a avut dintotdeauna un mediu cultural si artistic remarcabil, publicul sau, care-i aplaudase pe Sarah Bernhardt si De Max, nutrea o mare pasiune pentru muzica, si mai cu seama pentru vocea umana, dovedind de-a lungul deceniilor, cu ovatiile sale generoase, ca stia sa-i aprecieze pe artistii lirici, dintre care multi erau printre cei mai de seama interpreti din toate timpurile, romani: Matei Millo, Elena Teodorini, George Niculescu-Basu, Petre Stefanescu-Goanga, sau straini: Adelina Patti, Titta Ruffo, Tito Schipa, Feodor Saliapin.

Concursul bienal de Canto “Hariclea Darclée”, prin anvergura lui exceptionala, inseamna pentru Braila o adevarata renastere a unei vechi traditii. Din 1995 incoace, nu mai putin de 10.000 de persoane se aduna spontan in jurul teatrului cu prilejul Concertelor Extraordinare ale Marianei Nicolesco, la care i-a asociat ulterior pe laureatii Concursului Darclée, prezentand publicului, odata cu Idomeneo si Don Giovanni, in 1999, prima generatie mozartiana din Romania, nascuta la Braila.

Celebrarea a zece ani de existenta a Concursului International de Canto “Hariclea Darclée” a coincis in 2005 cu triumful reprezentatiei cu opera “Il Barbiere di Siviglia”, de Rossini, si a marcat participarea la aceasta competitie, de la crearea sa, a peste 1.500 de tineri concurenti din 45 de tari si 5 continente. Editia jubiliara 2010, marcand implinirea a 15 ani de la crearea Festivalului si Concursului International de Canto “Hariclea Darclée”, a insemnat o adevarata apoteoza, cu 187 de concurenti inscrisi din 27 de tari, Juriul International fiind prezidat de marele bariton Nicolae Herlea. In fruntea Orchestrei Festivalului s-a aflat, cu acelasi brio ca la editiile anterioare, maestrul Marco Balderi. Publicul a aplaudat cu entuziasm Concertul Omagiu lui Chopin, Schumann, Darclée la 200 de ani de la nasterea celor doi mari compozitori si a 150 de ani de la nasterea viitoarei legendare soprane.

La_Wally

* Date biografice ale renumitei soprane Hariclea Darclee *

Debuteaza intr-un recital de canto in 1881, pe scena teatrului din Braila, orasul sau natal. Pleaca la Paris unde este remarcata de Charles Gounod, care ii incredinteaza rolul Margaretei din opera sa “Faust”, rol cu care isi face debutul pe scena Operei, in anul 1888. Se pare ca tot Gounod a fost acela care i-a sugerat luarea numelui Darclée. In scurt timp, Hariclea Darclée cucereste publicul si devine preferata multor compozitori. Astfel, Giacomo Puccini compune pentru vocea ei “Tosca”, Pietro Mascagni – “Iris”, iar Alfredo Catalani – “La Wally”. Hariclea Darclée s-a impus ca primadonna in marile teatre de opera de la Paris, Berlin, Florenta, Milano, Roma, Buenos Aires, Lisabona, Barcelona, Madrid, Monte Carlo, Moscova si Sankt Petersburg.

La Scala din Milano, scena consacrarii sale mondiale, Hariclea Darclée a debutat pe 26 decembrie 1890, cu rolul Chimène din “Le Cid” de Massenet, aplaudata fiind chiar de Giuseppe Verdi, succesul aducandu-i imediat contracte la cele mai mari teatre din Italia. Intre 1893 si 1910 a cunoscut gloria pe marile scene ale lumii, revenind adeseori la Scala din Milano. A cantat pana in 1918 inca in deplinatatea mijloacelor sale vocale. Dorinta ei de a canta in Romania era mare. Romanii o iubeau, spectacolele ei erau adevarate sarbatori. “Traiasca privighetoarea Carpatilor”, ii striga publicul. Regele Carol i-a oferit ordinul “Bene Merente clasa I”, iar poetii ii compuneau versuri. Unul din cele mai importante momente pentru Hariclea a fost in 1900, cand Puccini a vazut in ea soprana care putea sa redea cel mai bine rolul Floriei Tosca. Premiera a avut loc la Roma, unde Darclée a cantat alaturi de tenorul Emilio de Marchi si baritonul Eugenio Giraldoni (marea ei iubire). Toata faima pe care si-o castigase nu i-a alterat caracterul deosebit si, inainte sa urce pe scena obisnuia sa aprinda o lumanare la icoana Maicii Domnului. Regele Carlos al Portugaliei, care-i trimetea adesea scrisori de dragoste, ii scria: “Daca as putea, te-as pastra pentru mine si ti-as cere mereu, mereu sa canti” sau “Admir artista, iubesc insa femeia”.

ToscaHariclea Darclée a sustinut crearea Operei Romane din Bucuresti in 1921. Traditia muzicala a ramas in familie, fiul sau, Ion Hartulary-Darclée, devenind dirijor si compozitor. Din pacate nu s-au pastrat inregistrari pe discuri cu vocea Haricleei Darclée, ci doar doua cantece romanesti: “Cantecul fluierasului”, de George Stephanescu, si “Vai mandruta dragi ne-avem”, de Tiberiu Brediceanu, inregistrate cu acompaniament de pian la o varsta foarte inaintata, dar la care pastra intacte calitatile naturale si tehnice ale minunatei sale voci. Artista a inregistrat pentru Casa de Discuri Fonotipia arii si scene din “Don Pasquale” de Gaetano Donizetti, “La Traviata” de Giuseppe Verdi, “Iris” de Pietro Mascagni si “Tosca” de Giacomo Puccini. Matritele acestor inregistrari au fost distruse de bombardamentele celui de al Doilea Razboi Mondial la Milano. Pana in prezent, nu s-au identificat inca discurile primelor tiraje efectuate in anul 1903.

La finele vietii, artista care fusese atat de apreciata de Verdi, Leoncavallo, Mascagni, Catalani, Puccini, care cantase cu Enrico Caruso, Titta Ruffo, Francesco Tamagno si care aparuse de nenumarate ori sub bagheta lui Toscanini, a trait in tara intr-un trist anonimat. “Maiastra pasare de basm”, “privighetoarea adorata” a murit in saracie la Bucuresti din cauza faptului ca viile sale de la Cotnari (sursa existentei sale dupa incheierea carierei) au fost distruse de o teribila grindina, iar boala care i-a marcat sfarsitul (sarcom hepatic) nu i-a mai permis restaurarea lor. In 1939, funeraliile au fost finantate de Ambasada Italiei, fiind inmormantata in Cimitirul Bellu.

Posted on 20/07/2014, in Actualitate, Cultura, Eveniment, Realitatea zilnica, Social and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: