MAI propune o noua actualizare a Codului rutier


Soferii care transporta autostopisti risca o amenda de 5.000 de lei amenda* Soferii care transporta autostopisti ar putea primi amenda de pana la 5.000 de lei, conform unui proiect de ordonanta lansat miercuri, 22 iulie, in dezbatere publica de Ministerul Transporturilor *

Pe data de 22 iulie, proiectul de ordonanta pentru completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, a fost lansat in dezbatere publica de Ministerul Transporturilor, iar transportarea autostopistilor ar putea fi sanctionata cu amenda.

Prin promovarea acestui act normativ se urmareste crearea cadrului legal care sa asigure posibilitatea sanctionarii persoanelor fizice sau juridice care efectueaza activitati neautorizate de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fara respectarea dispozitiilor Legii nr. 38/2003. Adoptarea acestei ordonante reprezinta o masura in sensul eliminarii practicilor ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fiind o masura directa pentru: eliminarea efectelor negative majore asupra activitatii economice a intreprinderilor autorizate; eliminarea efectelor create asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor incasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier neautorizate desfasurate de catre persoane fizice sau juridice; eliminarea riscurilor ce privesc siguranta circulatiei rutiere ca urmare a efectuarii unor activitati de transport rutier de persoane neautorizate; eliminarea concurentei neloiale pe piata transportului rutier de persoane efectuat prin utilizarea neautorizata a autoturismelor.

Conform proiectului, impactul macroeconomic al acestei masuri va fi de eliminare a efectelor care decurg din practicile ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor. Astfel, se va naste posibilitatea de sanctionare a persoanelor fizice sau juridice neautorizate care recurg la astfel de practici.

In cadrul instrumentului de motivare al Proiectului de Ordonanta pentru completarea Legii nr. 38/2003, privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, se precizeaza:

Prin posibilitatea sanctionarii acestor practici ilicite, se asigura implicit o garantie asupra serviciilor de transport autorizate oferite publicului calator conform prevederilor Legii nr. 38/2003.

De asemenea, si Ministerul Afacerilor Interne a lansat in dezbatere un proiect de modificare a Codului rutier, initiativa legislativa venind in contextul in care in Parlament exista, de mai bine de un an, un proiect de lege care modifica legislatia rutiera, dar care nu a fost inca aprobat prin vot final. Codul rutier stabileste, la art. 23, ca dreptul de a conduce un autovehicul il are numai persoana care poseda permis de conducere valabil, corespunzator categoriei din care face parte vehiculul respectiv, sau dovada inlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie. Mai departe, actul normativ prevede ca permisul de conducere poate fi obtinut doar de persoanele cu domiciliul sau resedinta in Romania ori care dovedesc ca se afla la studii in Romania pentru o perioada de cel putin 6 luni.

Avand in vedere ca dispozitiile la acest capitol sunt usor neclare, Ministerul Afacerilor Interne a lansat recent, in dezbatere publica, un proiect de ordonanta ce modifica Codul rutier, cu scopul de a reglementa si clarifica unele aspecte privind modalitatea de stabilire a domiciliului in Romania. Potrivit notei de fundamentare, proiectul de act normativ isi propune redefinirea si detalierea criteriilor care stabilesc regimul juridic al “resedintei normale”, stabilind situatiile concrete care pot prezuma existenta domiciliului/resedintei in Romania a persoanelor, in vederea solicitarii obtinerii permisului de conducere.

Asadar, au domiciliul sau resedinta in Romania doar persoanele care se afla intr-una din urmatoarele situatii: locuiesc in mod obisnuit cel putin 185 de zile din fiecare an calendaristic la o adresa din Romania datorita unor legaturi personale sau profesionale ori altor legaturi stranse cu adresa respectiva; revin periodic la o adresa din Romania datorita unor legaturi personale cu adresa respectiva, desi locuiesc alternativ in locuri diferite, situate in doua sau mai multe state membre, intrucat legaturile lor profesionale sunt intr-un loc diferit de cel al legaturilor personale; locuiesc la o adresa din Romania pentru indeplinirea unei activitati sau misiuni pe o durata determinata, desi locuiesc alternativ si in alte locuri diferite, situate in doua sau mai multe state membre ale Uniunii Europene ori Spatiului Economic European sau in Confederata Elvetiana. Participarea la studii in cadrul unei universitati sau scoli din Romania nu implica transferul domiciliului sau a resedintei in Romania.

Potrivit prevederilor propuse de MAI, dovada domiciului, precum si a studiilor in Romania se face cu documente: prevazute de actele normative care reglementeaza domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Spatiului Economic European si a cetatenilor Confederatiei Elvetiene sau regimul strainilor in Romania; emise de institutia/institutiile de invatamant, acreditata/acreditate in conditiile legii, care sa ateste ca persoana urmeaza studii in Romania de cel putin 6 luni; alte documente justificative, dupa caz. Solutia urmeaza a fi aplicata doar in cazul procedurilor aferente permisului de conducere, nu si in cazul inmatricularii autovehiculelor si a remorcilor, dupa cum sustin initiatorii in expunerea de motive.

* Recoltarea probelor biologice se va putea face si in ambulante *

recoltare_sange_1

Initiativa legislativa aduce noutati si in ceea ce priveste recoltarea mostrelor biologice. Mai exact, conform reglementarilor propuse, recoltarea se va face doar in conditiile art. 190, alin. 8 din Codul de procedura penala, care stipuleaza ca in cazul conducerii unui vehicul de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice sau a altor substante, recoltarea de probe biologice se efectueaza din dispozitia organelor de constatare si cu consimtamantul celui supus examinarii, de catre un medic, asistent medical sau de o persoana cu pregatire medicala de specialitate, in cel mai scurt timp, intr-o institutie medicala, in conditiile stabilite de legile speciale. In plus, este completata si lista institutiilor medicale unde se recolteaza mostre biologice. Concret, daca, in prezent, recoltarea se realizeaza doar in unitatile de asistenta medicala autorizate sau in unitatile medico-legale, potrivit normelor propuse de MAI operatiunea s-ar putea realiza si ambulante ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului mobil de urgenta. Recoltarea mostrelor biologice se face numai in prezenta unui politist rutier, in conditiile art. 190 alin. (8) din Codul de procedura penala, in urmatoarele categorii de institutii medicale: unitati de asistenta medicala autorizate; ambulante ori autospeciale cu aceasta functie apartinand Serviciului mobil de urgenta; unitati medico-legale.

Un alt lucru care este precizat in proiectul de ordonanta face referire la faptul ca eliberarea permiselor de conducere respective se realizeaza fara sustinerea unui nou examen, la cererea persoanelor care au domiciliul, resedinta ori se afla la studii in Romania.

O alta clarificare operata de MAI se refera la valabilitatea permiselor de conducere eliberate pentru unele categorii. Astfel, potrivit normelor valabile in momentul de fata, permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D sunt valabile pentru categoriile A1, A2, B1, C1, respectiv D1.

Documentul lansat in dezbatere publica clarifica modul in care este stabilita echivalarea intre categorii. Astfel, este propusa solutia in care se evidentiaza in mod concret echivalenta in cazul fiecarei categorii de permis de conducere, in sensul ca permisele de conducere eliberate pentru categoria A sunt valabile si pentru categoriile A1 si A2, cele eliberate pentru categoria B sunt valabile si pentru categoria B1, cele eliberate pentru categoria C sunt valabile si pentru categoria C1, iar cele eliberate pentru categoria D sunt valabile si pentru categoria D1.

Posted on 26/07/2014, in Actualitate, Administratie, Economie, Realitatea zilnica, Social. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: