Raportul INML: Braila, sub necesarul minim de un medic legist la 100.000 de locuitori


Medicina Legala* Braila se afla intr-o situatie deficitara de medici legisti, lucru care este cunoscut de ani de zile * Astfel se face ca, potrivit raportul anual al Retelei Nationale de Medicina Legala, 23 de servicii de medicina legala judetene (SMLJ), printer care si cel din Braila, se situeaza cu mult sub necesarul minim de un medic legist la 100.000 de locuitori * Primul judet este Dambovita, care are un indicator de 0,55, fiind urmat de Braila cu un indicator de 0,53 *

Braila se afla in continuare intr-o situatie deficitara de medici legisti de mai bine de 4 ani. In ceea ce priveste personalul, in ciuda salariilor tentante, nu exista interes pentru ocuparea posturilor de la Serviciul de Medicina Legala Judetean Braila. Doua dintre problemele semnalate in raportul anual al Retelei Nationale de Medicina Legala pe 2013, avizat de Consiliul Superior de Medicina Legala, sunt imposibilitatea efectuarii celei mai elementare analize de sange, din lipsa dotarilor, in 16 servicii de medicina legala, precum si faptul ca exista mai putin de un medic legist la suta de mii de locuitori in 23 de judete. La aceasta lipsa acuta de personal, se adauga o repartizare dizarmonica pe judete si municipii a medicilor legisti, neexistand niciun fel de corelatie cu populatia judetelor deservite. Astfel, 23 de servicii de medicina legala judetene (SMLJ) se situeaza mult sub necesarul minim de un medic legist la 100.000 de locuitori. In Dambovita, acest indicator este de 0,55, iar in Braila – 0,53, conform aceluiasi raport. Pe de alta parte, majoritatea serviciilor judetene care poseda laborator de toxicologie sunt capabile sa efectueze doar determinarea alcoolemiilor, intrucat sunt lipsite de mijloace de determinare a drogurilor stupefiante, se mai spune in raport.

In cele 53 de unitati medico-legale au activat, anul trecut, 973 persoane, fata de 975 in 2012. In momentul actual, incadrarea cu personal in marea majoritate a institutiilor medico-legale se situeaza mult sub nivelul minim acceptabil, in raport cu volumul de munca, se arata in raportul Retelei Nationale de Medicina Legala:

Reperul de un medic legist la 100.000 locuitori nu reprezinta un maxim ideal, ci reprezinta un minimum minimorum aflat la limita functionalitatii sistemului medico-legal. In situatia cand exista un singur medic legist incadrat intr-un serviciu judetean de medicina legala, este iluzoriu sa se vorbeasca de calitatea si celeritatea activitatii judiciare. Dincolo de personalul sub minimul necesar, multe servicii judetene de medicina legala nu poseda nici cele mai elementare posibilitati de investigare toxicologica, anatomopatologica sau serologica, ceea ce perturba si mai mult functionalitatea sistemului, acest gen de investigatiii trebuind sa fie efectuate de institutul Medico-legal teritorial, ceea ce inseamna cheltuieli suplimentare de transport al probelor si prelungirea termenelor de finalizare a expertizelor.

Astfel, exista doua servicii de medicina legala judetene (Giurgiu si Ilfov) fara laborator de toxicologie si 13 fara laborator de anatomie-patologica: Caras-Severin, Covasna, Dambovita, Giurgiu, Gorj, Ialomita, Ilfov, Maramures, Mehedinti, Olt, Salaj, Teleorman si Tulcea. De asemenea, 16 servicii judetene de medicina legala nu pot efectua nici cea mai elementara investigatie serologica: Arges, Bacau, Bistrita, Caras-Severin, Covasna, Dambovita, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Ilfov, Maramures, Mehedinti si Olt.

Reprezentantii Retelei Nationale de Medicina Legala au relatat:

Poate ca unii apreciaza ca zugravim intr-un mod prea dramatic situatia existenta. O facem doar in conformitate cu realitatea: exista de exemplu un SMLJ care nu are o sala proprie de autopsie si nici macar o autosanitara de transport; desigur ca in acest loc autopsiile se efectueaza in conditii rudimentare, care nu pot asigura un minimum de protectie personalului si care nu permit in niciun caz efectuarea autopsiei la standarde europene de calitate. Daca resursele financiare, materiale si umane sunt atat de limitate si nu pot fi imbunatatite, poate o solutie ar putea fi concentrarea resurselor catre dotarea corespunzatoare a laboratoarelor institutelor de medicina legala, dotare atat umana, cat si tehnica, pentru a face fata solicitarilor de investigatii a SMLJ arondate.

Totodata, reprezentantii Retelei Nationale de Medicina Legala sustin ca solutia optima pentru o buna functionare a serviciilor judetene de medicina legala este arondarea lor, atat din punct de vedere metodologic, cat si financiar, institutelor de medicina legala de pe raza teritoriala de care acestea apartin:

Pentru a se opera aceasta modificare, Ministerul Sanatatii trebuie sa tina seama de anumite elemente, cum ar fi aprobarea unei reglementari unitare la nivel national privind organigrama si dotarea minima necesara pentru un SMLJ, pe care Consiliul Superior de Medicina Legala a elaborat-o si a trimis-o spre aprobare inca din 2008. De asemenea, spatiile ocupate de serviciile judetene de medicina legala, precum si dotarile materiale de care beneficiaza trebuie sa ramana in custodia Ministerului Sanatatii, spre folosinta SMLJ-urilor.

Reamintim ca in 2012, Serviciul de Medicina Legala Judetean (SMLJ) Braila refuza sa mai elibereze certificate certificate medico-legale (n.r. – de expertiza) Politiei, motivul fiind suma de peste 200.000 lei pe care Inspectoratul de Politie Judetean o datora. Insa facturile au fost achitate, iar in acest an situatia s-a repetat, ajungandu-se la o suma de aproximativ 200.000 lei. Insa cu totii stim ca in ultimii 3 – 4 ani politistii braileni au desfasurat anchete fara sa plateasca, ajungand sa lucreze la mica intelegere cu medicii legisti, pentru ca nu au cum sa plateasca. Insa exista situatii in care medicii legisti uita de datorie si isi lucreaza in colaborare cu oamenii legii. Este vorba de cazurile in care este necesar certificatul medico-legal in dosarele cu diferite cause penale, precum ar fi crime, tentative de omor, violuri, ucideri din culpa sau agresiuni.

Facem precizarea ca Reteaua Nationala de Medicina Legala este alcatuita din 53 de unitati medico-legale: Institutul National de Medicina Legala “Mina Minovici” Bucuresti si cinci institute de medicina legala in Iasi, Cluj-Napoca, Craiova, Targu-Mures si Timisoara, 36 de servicii de medicina legala judetene in municipiile resedinta de judet (cu exceptia celor in care functioneaza institute de medicina legala si a municipiului Bucuresti) si 11 cabinete medico-legale subordonate serviciilor judetene respective, situate in orasele Lugoj, Campulung Muscel, Comanesti, Fagaras, Petrosani, Sighetu Marmatiei, Medias, Campulung Moldovenesc, Radauti, Barlad si Onesti.

Posted on 30/07/2014, in Actualitate, Realitatea zilnica, Social. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: