Evaluarea masurilor impotriva spalarii banilor si finantarii terorismului


Lei* Saptamana aceasta, la Strasbourg, a fost dat publicitatii Raportul Comisiei de experti in evaluarea masurilor impotriva spalarii banilor si finantarii terorismului * MONEYVAL a fost creat in 1997, iar din 2011 devine un mecanism independent de monitorizare in cadrul Consiliului Europei, raspunzand in fata Consiliului de Ministri * Mai precis, analizeaza modul in care tarile member, precum si Romania, se conformeaza tuturor standardelor interne relevante in domeniul juridic, financiar si de aplicare a legii prin intermediul unui proces de evaluari mutual * Rezultatul unei asemenea evaluari il constituie raportul aceesta, continand concluziile celei de-a patra evaluari de tara, acoperind perioada intre mai-iunie 2013 si momentul prezent *

Echipa de evaluare a fost formata din membri ai secretariatului MONEYVAL si experti ai FATF (The Financial Action Task Force): Anderja Lang (secretar, Ministerul de Justitie, Slovenia) care a participat ca evaluator juridic, Arakel Meliksetyan (Director adjunct, Financial Monitoring Centre, Central Bank of Armenia), Richard Walker (Director, Guernsey Financial Services Comission, UK Crown Dependency of Guernsey) – acestia doi in calitate de evaluatori financiari, Daniel Gatt (Senior Financial Analyst, Financial Intelligence Analysis Unit , Malta) si Sylvie Jaubert (ofiter princial de politie, TRACFIN, Franta), impreuna cu Livia Stoica Becht si Michael Stellini, ca membri ai secretariatului MONEYVAL. La nivel general, ideea centrala este subliniata in primul paragraf, unde se spune:

Romania a facut pasi importanti pentru a imbunatati respectarea recomandarilor FATF si a inregistrat progrese in mai multe domenii de la cea de-a treia evaluare incoace. Au fost modificate mai multe articole legislative, fiind date ordonante si decizii de guvern pentru a remedia deficientele observate la evaluarea anterioara, pentru a implementa cerintele instrumentelor legale internationale si, mai ales, sa implementeze legislatia relavanta a UE. Exista multi indicatori care sugereaza ca Romania este susceptibila aparitiei activitatilor de spalare de bani si finantarii terorismului si ca este atractiva pentru crima organizata si evazionistii fiscali. Aceasta se datoreaza in parte pozitiei sale strategice la frontiera de est a UE, fiind parte atat a rutei balcanice cat si a celei euro-asiatice. Economia Romaniei ramane in mare parte bazata pe cash si piata neagra reprezinta aproximativ 30% din GDP. Veniturile realizate de pe urma activitatilor ilegale sunt estimate a forma un procentaj important din GDP, mai ales din cauza evaziunii fiscale si contrabandei. Cu toate ca Romania nu este un punct central de conexiune financiara si expunerea sa criminalitatea internationala ar putea fi limitata, exista totusi indicatori care sugereaza ca grupurile de criminalitate organizata din tari vecine si din Italia investesc in valori romanesti. Membrii gruparilor de crima organizata din Romania participa la o larga gama de activitati ilegale in Europa, de la prostitutie si extorsiune la comertul cu droguri si au colaborat la stabilirea unor retele criminale internationale specializate in frauda pe Internet si a unor scheme subsumate de spalarea banilor. Romania nu a realizat o analiza de risc privind finantarea terorismului.

Posted on 01/08/2014, in Actualitate, Economie, Finante, Realitatea zilnica, Social. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: