Interviu cu Traian Cismas – directorul Directiei de Agricultura Judeteana Braila


 

Traian Cismas - directorul Directiei de Agricultura Judeteana Braila

Traian Cismas – directorul Directiei de Agricultura Judeteana Braila

1. Cine este Traian Cismas?

 

Sunt un om dedicat muncii de la camp. M-am nascut pe 25 septembrie 1961, in satul Ogradena din judetul Mehedinti. Daca va intrebati cum am ajuns la Braila, ei bine, am venit in urma repartitiei facute la nivel guvernamental, in urma absolvirii facultatii. Bineinteles, am venit cu entuziasm si nicidecum singur, ci impreuna cu familia, adica sotia si baiatul cel mare, casatorindu-ma in timpul facultatii. Daca ar fi sa facem o incursiune in timp, as putea sa va spun ca dupa ce am finalizat cursurile Liceului Agricol din Lugoj, a urmat absolvirea Institutului Agronomic Timisoara – Facultatea de Zootehnie si Medicina Veterinara. Am obtinut si diploma de masterat in Administratie Publica.

 

 

2. Cum vi s-a parut Braila, la prima vedere?

 

Imediat ce am primit repartitia, am obtinut o locuinta, masina, pentru ca asa se proceda la acea vreme. Foarte usor m-am atasat locului, in sensul ca de la venirea mea am gasit un colectiv unde am putut sa-mi exprim cunostintele si sa aplic tehnologia pe care am invatat-o, dovada ca am avut si realizari, zic eu fara nicio lipsa de modestie, la locul de munca. Nu am avut nici stagiatura, care era pe o perioada de 3 ani. Pur si simplu, dupa 3 luni de munca am fost numit sef de ferma la Complexul de Pasari Oprisenesti din Ianca, care este o ferma de cresterea puilor de carne si gaini ouatoare. Aceasta se intampla in perioada 1985 – 1992.

 

 

3. Cum este sa fiti director la DAJ?

 

In primul rand, eu am cautat sa fac un colectiv unit, ca o familie, pentru ca numai asa cred ca se pot rezolva problemele cu care ne confruntam si pe care le avem ca sarcini. Aceasta metoda aplicat-o la toate locurile de munca unde am lucrat si pot sa spun ca a fost o mare reusita. Pentru ca le-am spus mereu ca directorii vin si pleaca, insa ei raman si trebuie mereu sa fie ca o familie si sa continue sa asimileze tot ceea ce este bun de la fiecare, ca numai in felul acesta pot avea rezultate bune. Din moment ce nu exista aceasta atitudine fata de munca, nu sunt rezultate.

 

 

Traian Cismas - directorul Directiei de Agricultura Judeteana Braila

Traian Cismas – directorul Directiei de Agricultura Judeteana Braila

4. De cand ocupati functia de director la DAJ Braila?

 

La directie am ajuns in iunie 2009, dupa care a urmat o perioada de intrerupere de 4 luni in 2010. In 2012 am fost numit sef serviciu, in perioada cand se vorbea despre descentralizare. Am asigurat interimatul pana in aprilie 2014, cand in urma concursului, din nou am devenit director la aceasta institutie.

 

 

5. Inainte de a ajunge sef la DAJ, unde ati mai lucrat?

 

In perioada 2004 – 2009 am fost sef Departament Proprietati la OMV Petrom. Timp de 8 ani, din 1992 – 1996 si din 2000 si pana in 2004, am fost ales ca primar al orasului Ianca. Din 1996 – 2000 am ocupat postul de sef Sectie Servicii Interne tot la OMV Petrom.

 

 

6. Care este cea mai mare realizare a lui Traian Cismas, pe plan profesional?

 

Mi-a placut ca intotdeauna pe unde am lucrat sa las ceva in urma mea si sa nu “trec ca gasca prin apa”. Ca si inceput al activitatii mele, in timpul facultatii am avut rezultate bune, in sensul ca spre exemplu exista un procent de 86% realizare productie marfa si am ajuns in primii 2 ani la 121%, respectiv 147%. Dar totul s-a realizat impreuna cu intregul colectiv. La inceput vroiam sa stau o perioada, dupa care sa plec la mine in judet. Insa daca am vazut ca mi-au fost acordate diferite facilitati, am hotarat sa raman la Braila si nu regret ca am facut acest pas. Cat am fost primar la Ianca, pot sa spun ca am reusit niste investitii care si la ora actuala se vad in oras. Am reusit sa introduc apa potabila in cele 5 sate componente, in perioada in care Romania nu era membra a Uniunii Europene, si prin urmare nu beneficiam de fonduri europene. Dar am depus proiecte pe alte forme de finantare si am atras investitori. Am facut o noua Casa de Cultura in orasul Ianca, dar si piata agroalimentara, mai ales ca aveam inclinatie catre domeniul agricol si n-am putut trece cu vederea ca nu exista un loc de comercializare propice pentru produsele autohtone. Am achizitionat cladirea unde functioneaza in prezent Primaria Ianca, pe care am reusit s-o luam printr-o hotarare de Guvern, fara sa se plateasca vreun ban. Cu alte cuvinte, a fost prin transfer gratuit. Am introdus si gaze pentru ca nu existau in Ianca. Au fost multe alte lucrari realizate prin diferite programe, precum ar fi FARE, FRDS, adica forme vechi de finantare. Ma bucur ca unele idei care mi-au apartinut au fost puse in practica, desi cam tarziu, dar este un lucru de apreciat. Un lucru deosebit a fost faptul ca Ianca a fost prima localitate urbana mica ce a individualizat utilitatile la apartamente. Am facut acest lucru cu un risc – pierderea celui de al doilea mandat ca primar in 2004. Eu le-am spus oamenilor ca se va ajunge la acest sistem, dar nu au vrut sa inteleaga, fiind reticenti la ideile noi. Un atu al orasului a fost buna dezvoltare, mai ales in perioada cand functiona Fabrica de zahar. Cand am venit la DAJ, am avut ca prioritate zero – comasarea terenurilor agricole. Imi aduc aminte ca la nivelul judetului Braila nu exista nicio cooperativa formata din agricultori. Iata ca astazi, din fericire, avem 2 asociatii cu suprafete mari – una de aproximativ 7.000 hectare si o alta cu o suprafata mai mica. Eu le-am spus ca au multe avantaje. De exemplu, in Insula Mare a Brailei nici nu se trece la insamantat ca deja sunt facute contracte pentru livrare. Ceea ce este normal, sa te caute un agent economic mai ales ca este vorba de o suprafata foarte mare. Un sector mai putin dezvoltat este cel legumicol, iar Braila este un judet deficitar la depozitare si desfacere. Ei trebuie sa inteleaga ca trebuie sa se uneasca. Un lucru de care sunt mandru este ca judetul nostru este dezvoltat din punct de vedere al utilajelor agricole. Numai in acest an, capacitatea de recoltat a depasit capacitatea de transport si depozitare, ca timp. In judetul Braila se produce cea mai mare cantitate de samanta la nivel de tara, adica peste 60% si asta se datoreaza faptului ca producatorii se implica foarte mult, pentru ca au inteles si au constientizat ca numai prin munca se pot obtine rezultate bune.

 

 

Traian Cismas - directorul Directiei de Agricultura Judeteana Braila

Traian Cismas – directorul Directiei de Agricultura Judeteana Braila

7. La capitolul viata personala, care este cea mai mare realizare?

 

O prima realizare si cea mai importanta este familia. Am doi baieti, unul casatorit care ne-au daruit mie si sotiei un nepot, baiatul cel mic are 27 ani. Timpul alocat familiei, din pacate, este putin, insa cand se iveste momentul, profitam din plin. De fiecare data, intreaga familie m-a sustinut si a fost alaturi de mine si la bine si la greu si asa am dus la bun sfarsit tot ce aveam de facut la locul de munca.

 

 

8. Ce pasiuni imbratisati?

 

Imi place sa calatoresc cu familia, imi place istoria, sportul, dar si muzica romaneasca autohtona.

 

 

9. Planuri de viitor?

 

Avand in vedere ca am o anumita varsta, ma voi canaliza spre sablonarea drumului copiilor si nepotului, de ce nu. De asemenea, voi face tot ce imi sta in putere pentru a rezolva problemele si directivele de la locul de munca.

Posted on 03/08/2014, in Actualitate, Agricultura, Economie, Realitatea zilnica, Social. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

